تغذیه و بیماری های قلبی عروقی

تاریخ نامه: 6 مهر 1394
شماره نامه:
توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی 1. تحقیقات نشان می دهد، اسید فولیک که به طور طبیعی در بعضی مواد غذایی یافت می شود می تواند سبب کاهش ماده ای در خون به نام هموسیستئین شود. (این ماده مستقیماً به دیواره رگ ها آسیب می رساند و سبب رسوب چربی می شود) لذا توصیه می شود در برنامه غذایی خود از سبزیجاتی مانند اسفناج، انواع کلم ها (کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم)، شلغم، چغندر، لوبیا سبز، نخود سبز، انواع لوبیا (قرمز، چشم بلبلی) که دارای ویتامین گروه ب و اسید فولیک می باشند، استفاده نمایند. ضمناً به طور کلی مصرف منابع غذایی دارای فیبر نیز در کاهش چربی خون بسیار مفید می باشد، مانند: سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات کامل (سبوس دار) و ...  
اخبار و اطلاعیه های بهداشتی  |   

1.      مصرف مقادیر فراوان ماهی به ویژه ماهی های روغنی مانند: ماهی آزاد، ماهی قباد، حلوا، شیر، کیلکا و اوزون برون که دارای اسید های چرب مفید هستند از شیوع بیمار های قلبی پیشگیری می نمایند. لذا مصرف ماهی 3-2 بار در هفته، برای افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند و همچنین افرادی که مایل به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند توصیه می شود.

 

 

 

 

 

2.      مصرف روغن ها (جامد و مایع) و چربی ها محدود گردد و از مصرف غذاهای سرخ کردنی خودداری شود.

به جای روغن جامد سعی شود از روغن مایع مثل روغن زیتون یا کانولا (به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده) آن هم به مقدار محدود استفاده گردد.

 

توجه داشته باشید:

Ø     از مصرف گوشت های پرچرب (قرمز)، جگر، دل، قلوه، مغز و کله پاچه خودداری شود.

Ø     از مصرف لبنیات پرچرب پرهیز شود.

Ø     مصرف مواد نشاسته ای و قندی که منجر به چاقی و افزایش چربی خون می شوند باید محدود گردد.

Ø     مصرف غذاهای کنسرو شده پرچرب، سوسیس و کالباس محدود گردد.

Ø     مصرف تنقلات شور که سرشار از نمک می باشند را باید محدود نمود. زیرا دریافت زیاد سدیم با فشار خون ارتباط دارد و از عوامل خطر جدی در بروز بیماری قلبی عروقی می باشد.

Ø     از مصرف سیگار خودداری نمایید زیرا نیکوتین سبب افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون می شود.

Ø     داشتن تحرک و ورزش به طور مداوم نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی دارد.

Ø     کاهش استرس، داشتن استراحت و رعایت تعادل و تنوع در مصرف گروههای غذایی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی دارند.

 

چگونه می توان از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری کرد؟

به جای .....

 

چنین کنید.....

 

غذاهای سرخ شده

 

غذاهای آب پز، بخارپز، تنوری وکبابی بخورید. اگر می خواهید غذا را سرخ کنید از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.

 

روغن های نباتی جامد وحیوانی

 

روغن های نباتی مایع مصرف کنید.

 

انواع سسهای چرب

 

از انواع سبزیهای معطر،آبلیمو،آبغوره،سرکه،روغن زیتون، پودر سیر و ماست کم چرب به عنوان طعم دهنده در انواع سالاد وغذاها استفاده کنید.

 

شیر، ماست وپنیر پرچرب

 

از انواع کم چرب استفاده کنید.

 

مصرف چربیهای همراه گوشت

 

گوشت لخم مصرف کنید.چربیهای قابل مشاهده را تا حد امکان جداکنیدودور بریزید.

 

مرغ با پوست

پوست وچربی های قابل مشاهده را قبل از پختن جداکنید.

 

استفاده از نمکدان سرسفره

 

از چاشنی هایی نظیر آبلیمو،آبغوره، لیموترش یا نارنج استفاده کنید.

 

مصرف زیاد گوشت قرمز

 

گوشت سفید (انواع مرغ وماهی، بوقلمون و حتی گوشت شترمرغ) وحبوبات را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

 

مصرف آبمیوه

 

از خود آنها استفاده کنید.

 

مصرف میوه بدون پوست

 

درصورت امکان بعد از ضدعفونی وشستشوی میوه،آن را با پوست مصرف کنید.

 

به جای سبزیهای فریزری

 

از انواع تازه آنها استفاده کنید.

به جای انواع نوشابه های شیرین و گازدار

 

از دوغ کم نمک بدون گاز، شربت های سنتی ویا آب استفاده کنید.

 

 

 

                                                                                                شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه.  

 

 

 

تهیه کننده: سیده معصومه هاشمی- کارشناس تغذیه



کلمات کلیدی:
تغذیه     بیماریهای     قلبی.عروقی    

تعداد بازدید:   ۸۳۲
     
 

موارد مرتبط


ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >