شعارسازمان جهانی بهداشت درسال 1391(18الی 24فروردین ): سلامت وسالندی (زندگی سالم ، طول عمر بیشتر پوكي استخوان


1391/3/16 0:0
شعارسازمان جهانی بهداشت درسال 1391(18الی 24فروردین ): سلامت وسالندی (زندگی سالم ، طول عمر بیشتر پوكي استخوان

شعارسازمان جهانی بهداشت درسال 1391(18الی 24فروردین ): سلامت وسالندی (زندگی سالم ، طول عمر بیشتر پوكي استخوان

ü      ذخيره شدن كلسيم در استخوان از قبل از تولد آغاز مي شود و تا سن 30 سالگي ادامه مي يابد در 30 سالگي استخوان هاي يك فرد سالم به بيشترين سختي خود مي رسد اگر فعاليت بدني وجود نداشته باشد يا غذاي حاوي كلسيم كم مصرف شود به تدريج كلسيم استخوان ها كم شده و استخوان ها شكننده مي شوند به اين حالت پوكي استخوان مي گويند.

ü      این  در خانم ها نسبت به آقايان شيوع بيشتري دارد . پس از دوران يائسگي، با كاهش

ü      ميزان استروژن و كمبود اين هورمون، استخوان ها خاصيت شكنندگي پيدا كرده و از تراكم آن كاسته مي شود . تجربه

ü      پوكي استخوان را نيم بيش تري از خانم ها پس از دوران يائسگي دارند . انجام تست تراكم استخوان ميزان پوكي آن

ü      را مشخص كرده و به پزشك معالج شما كمك خواهد كرد تا تصميمات درماني را اتخاذ كند.

ü      توجه :خانم هاي بالاي 65 سال بايد تست تراكم استخوان را به صورت منظم انجام دهند.

     كاهش ريسك فاكتورهاي ابتلا به پوكي استخوان

ü      انجام حركات ورزشي متناسب با سن و شرايط جسماني  مانند قدم زدن، بالا رفتن از پله ها، دوچرخه سواري،برداشتن وزنه و

ü      تأمين كلسيم مورد نياز بدن)خوردن يك فنجان شير  معادل 1000 تا 1300 ميلي گرم كلسيم و خوردن يك فنجان ماست معادل 300 ميلي گر م كلسيم تأمين مي نمايد(.

ü      اگر در برنامه غذايي روزانه خود به اندازه كافي از كلسيم استفاده نمي كنيد از طريق پزشك معالج نسبت

ü      به تأمين كمبود آن اقدام كنيد .( استفاده از قرص هاي كلسيم و ويتامين D طبق نظر پزشك )

ü      از كشيدن سيگار جداً خودداري كنيد

ü      طبق توصيه پزشك از داروهايي استفاده كنيد كه از ابتلا به پوكي استخوان جلوگيري مي كند.

ü      غذاهاي حاوي كلسيم بالا

ü      فرآورده هاي لبني پنير، شير، ماست(از لبنيات كم  چرب استفاده كنيد)

ü      تن ماهي (ساردين، كليكا)

ü      سبزيجات: سبزي هاي سبز تيره، اسفناج، كلم

 

از پزشك خود بپرسيد:

چه غذاهايي بايد خورد و از خوردن چه غذا هايي بايد امتناع كرد؟

چگونه مي توانيد كلسيم كافي را مصرف كنيد ؟

آيا نياز به انجام تست تراكم استخوان داريد و آزمايش مربوطه را هر چند وقت يك بار بايد انجام دهيد؟

چه دارويي براي پيشگيري از پوكي استخوان مؤثراست و آيا نيازي به مصرف آن داريد ؟

 

 

                                                                                                       

                                                                                منبع : کتاب راهنمای سلامت سالمندان                                                                                                                                      گردآوری کننده : زهراحاجیانی – شبکه بهداشت ودرمان شهرستان گناوه


دریافت فایل پیوست


   
تعداد بازدید:   ۶۴۴


ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

< >