تغذیه در پیشگیری از بیماری های قلبی _ عروقی


1392/10/15 0:0
اگر دارای عوامل خطر بیماری قلبی مانند اضافه وزن، فشار خون بالا یا کلسترول بالا هستید، لازم است در برنامه غذایی روزانه خود تغییراتی را ایجاد نمایید !
اضافه وزن و چاقی:
افزایش وزن و چاقی یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی است.افزایش وزن سبب افزایش کار قلب می‌شود. همچنین فشارخون بر اثر وزن اضافی بالا می‌رود و ممکن است میزان کلسترول بد و تری‌گلیسیرید (نوعی چربی) نیز افزایش یابد .

پیش گیری و درمان چاقی

·        میان انرژی دریافتی و فعالیت بدنی برای رسیدن به وزن طبیعی یا حفظ آن تعادل ایجاد کنید.

·        بیش از حد نیاز غذا نخورید.

·        مصرف مواد حاوی قند و شکر مثل شیرینی ها، نوشابه ها، آبمیوه تجاری را به حداقل برسانید.

·        به جای نوشابه های شیرین و گاز دار از آب و یا دوغ کم نمک بدون گاز استفاده کنید.

·        مصرف غذاهای فوری (fast food) و آماده که اغلب شور، چرب، شیرین و یا سرخ شده هستند را به حداقل برسانید.  

·        سعی كنید بیشتر از مواد غذایی گیاهی تغذیه كنید. میوه ها ، سبزیجات، حبوبات و غلات،كلید سلامتی شما هستند .

·        از حبوبات و نانهای سبوس دار استفاده کنید این مواد غذایی در کاهش چربی و کلسترول خون شما به شما کمک میکنند.

·        تا حد امکان پوست میوه ها را جدا ننمایید.

·        از مصرف ته دیگ خودداری کنید زیرا ته دیگ بسیار پر چرب و پر نمک می باشد.

·        از مصرف بستنی های پرچرب و خیلی شیرین خودداری کنید يا كمتر ميل كنيد زيرا اين گونه بستني ها سرشار از چربی های حيوانی اشباع می باشند .

·        به جای سس های چرب از سبزی ها، آب لیمو،آبغوره، روغن زیتون و ماست کم چرب به عنوان طعم دهنده در انواع سالادها و غذاها استفاده کنید.

·        پوست و چربیهای قابل مشاهده مرغ را قبل از پختن جدا کنید.

·        به جای مصرف گوشت قرمز، گوشت سفید ( انواع ماهی و مرغ) و حبوبات را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

·        مصرف ماهی حداقل  ۳ بار در هفته به ویژه ماهی های روغنی مانند : ماهی آزاد، ماهی قباد، حلوا و شیر برای افرادی که سابقه بیمای قلبی دارند و همچنین افرادی که مایل به پیشگیری از ابتلا به این بیمای هستند توصیه می شود.

·        در برنامه غذایی روزانه از گروه های اصلی مواد غذایی بطور متنوع و متعادل استفاده کنید. این گروه ها شامل گروه نان و غلات، گروه میوه، گروه سبزی ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت و حبوبات می باشند.

·        ذائقه ی افراد از کودکی شکل می گیرد علاقه کودک به غذاهای سالم را از این دوران در ذائقه ی کودک پرورش دهید.

·        افراد چاق باید غذاهای کم کالری را با فاصله های یکسان در طول روز و در 5 الی 6 وعده مصرف کنند.

    کاهش کلسترول خون

·        به جای مصرف روغن های جامد از روغن های مایع استفاده کنید .

·        لبنیات خیلی كم چرب(ماست و شیر 5/1 % چربی) مصرف کنید.

·        از خوردن سوسیس و كالباس ، شیرینی های پر چربی و پر خامه ، سس ها و كباب های كوبیده كه پر از چربی است وآبگوشت پر چربی پرهیز كنید .

·        مصرف غذاهای چرب وآغشته به روغن را کاهش دهید.

·        به جای طبخ غذا با روغن های جامد و کره حیوانی و مارگارین از روغن های مایع خصوصاُ روغن زیتون و کانولا (کلزا) در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

·        قبل از پخت ، چربیهای قابل رویت گوشت و مرغ را جدا نمایید.

·        از سرخ کردن مواد غذایی خود داری کنید وتا جایی که امکان دارد از غذاهای آب پز، بخارپز و کبابی استفاده شود.

·        مصرف ماهی بدلیل داشتن چربی مفید امگا 3 به صورت دو بار در هفته توصیه میشود.

·        مصرف میگو بدلیل داشتن مقداری کلسترول بصورت مداوم توصیه نمی شود.

·        انواع مربا، کره، خامه و سرشیر را کمتر مصرف کنید.

·        آجیل (در حد متعادل) مصرف شود،  چنانچه آجيل بيش از حد متعادل مصرف شود چربی خون را افزايش می دهد.

·        قندهای ساده مثل شكر ، قند و شیرینی را كمتر مصرف کنید.

·        مصرف مواد غذایی حیوانی که دارای کلسترول بالا می باشند مانند مغز گوسفند ، جگر مرغ ، كلیه گوسفند، قلب ، ‌امعاء و احشاء و میگو را باید محدود کنید .

کنترل فشار خون

·        از خوردن تنقلات شور مثل چیپس ، پفك ، خیار شور خودداری كنید .

·        از محصولات کم نمک یا بی نمک مانند غلات یا سبزیجات آماده ی بدون نمک افزودنی استفاده کنید.

·        هنگام طبخ غذا به جای نمک از ادویه جات استفاده کنید. غذاها را با انواع چاشنی نظیر  ادویه، لیمو ترش تازه، آبغوره، نارنج یا سرکه خوش طعم کنید.

·        هنگام صرف غذا از نمکدان استفاده نکنید به جای آن از یک چاشنی مناسب استفاده کنید.

·        از مرغ، ماهی و گوشت لخم تازه به جای انواع دودی، کنسرو یا فرآوری شده استفاده کنید.

·        غذاهای کنسرو شده نظیر نخود فرنگی را بشویید تا مقداري از سدیم (نمک) آن خارج شود.

 

                

 

 

سیده صدیقه هاشمی

 

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه

 

 

                        


دریافت فایل پیوست


   
تعداد بازدید:   ۵۵۴


ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

< >