شکستگی لگن یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین آسیب‌های مرتبط با پوکی استخوان برای جمعیت سالمند محسوب می‌شود


1393/4/2 0:0
اگر بدانید شکستگی لگن عامل بسیاری از حوادث منجر به فوت در مورد سالمندان می‌شود، خودتان هم باور می‌کنید که این لگن، استخوانی که در مرکز بدن قرار می‌گیرد و ستون‌های بدنتان روی آن نصب شده‌اند، در واقع مثل شیشه عمر شما مهم است و نباید بشکند.

شکستگی لگن یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین آسیب‌های مرتبط با پوکی استخوان برای جمعیت سالمند محسوب می‌شود.

بر اساس تحقیقات گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیشتر سالمندان با شکستگی لگن، مورد جراحی قرار می‌گیرند و بسیاری از آنها با ناتوانی و عوارض شدیدی روبه‌رو می‌شوند

شایع بودن زمین‌خوردگی روی سطوح هموار در گروه سالمندان به تفاوت سبک زندگی مردم کشور ما با کشورهای غربی در استفاده از فرش بستگی دارد.گرچه شکستگی لگن و بهبود آن، فرآیندی طولانی و دردناک است که طی آن مخاطرات زیادی در انتظار سالمند قرار دارد، یافته‌های جدید پزشکی نشان می‌دهد بهبود شکستگی استخوان لگن در سالمندان خوشبین که دیدگاه مثبتی در زندگی دارند، بهتر از سالمندان افسرده است.

مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند به محافظت مردان مسن در برابر کاهش توده استخوانی که عامل اصلی شکستگی استخوان لگن است، کمک کند بیمه شکستگی لگن با ویتامین ث

  واضح است که پوکی استخوان بر اثر کمبود ویتامین D ، کلسیم و پوک شدن استخوان‌ها به وجود می‌آید. اخیرا نیز متخصصان اعلام کرده‌اند علاوه بر این، سابقه خانوادگی، استعمال سیگار و تحرک نداشتن احتمال دچار شدن به شکستگی لگن را افزایش می‌دهند؛ به همین منظور پزشکان توصیه می‌کنند تا افراد به میزان کافی ویتامین D و کلسیم دریافت کنند تا استخوان‌های محکمی داشته باشند.

 متخصصان انجام معاینات چشمی در سالمندان را نیز توصیه می‌کنند، زیرا بسیاری از زمین‌خوردگی‌های منجر به شکستگی لگن بر اثر خوب ندیدن اطراف اتفاق می‌افتد

شایان ذکراست که فرد مبتلا به پوکی استخوان معمولا از بیماری خود بی‌اطلاع است و زمانی متوجه می‌شود که در اثر یک ضربه کوچک مثل نشستن ناگهانی، لغزیدن و پیچ خوردن پا، زمین خوردن یا برخورد با اشیا، شکستگی استخوان‌های قسمت‌های مختلف بدن مثل استخوان لگن یا له‌شدگی ستون فقرات کمری برای فرد پیش می‌آید.

 لذاجهت پیشگیری از پوکی استخوان به سالمندان عزیزتوصیه میشود:

·         از مصرف نوشابه های گاز داراجتناب شود

·         از اضافه کردن چای،پودر نسکافه،پودرکاکائو وقهوه به شیر(ممانعت از جذب کلسیم شیر)پرهیزشود

·         در مقابل نور خورشید روزانه به مدت 30_15دقیقه قرارگیرند

·         روزانه مواد غذایی حاوی کلسیم به خصوص لبنیات تازه کم چربی استفاده کنند

·         از مصرف خودسرانه وغیر ضروری شربت های کاهنده اسید معده خوداری شود

      فاطمه شریف-کارشناس برنامه سالمندان 


دریافت فایل پیوست


   
تعداد بازدید:   ۴۵۲


ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

< >