فعالیت بدنی وتاثیرآن برسلامتی(پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی)

تاریخ نامه: 30 شهريور 1394
شماره نامه:
کلیات:یکی از پیامدهای پیشرفت تکنولوژی کاهش فعالیت بدنی است.درکسانی که فعالیت فیزیکی ندارند احتمالا ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی 2برابر بیشتر است.فعالیت فیزیکی مناسب و استاندارد باعث کاهش ریسک بروز بیماریهای قلبی و عروقی می شود و انجام فعالیت های ورزشی از نوع استقامتی مثل دوچرخه سواری ،کوهنوردی و پیاده روی موجب پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی می شود.  
اخبار و اطلاعیه های بهداشتی  |   

کاهش تحرک جسمانی باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت ،سرطان روده بزرگ ،فشارخون بالا،سرطان پستان،اختلالات چربی خون و پوکی استخوان می شود.فعالیت فیزیکی کافی درکنارتغذیه صحیح و تناسب وزن بدن می تواند از بروز یک سوم سرطانها پیشگیری نماید.تحرک جسمانی مناسب علاوه برکاهش خطرات ناشی ازضربه ها و شکستگی ها ،موجب بهبود شرایط فکری و روحی ،جلوگیری از اضطراب و افسردگی ،کاهش تنش های عصبی ،افزایش قدرت تمرکز ، یادگیری ، افزایش اعتماد به نفس ، بهبود روابط خانوادگی و افزایش امید به زندگی می شود.تحقیقات نشان داده است که تحرک جسمانی می تواند درکنترل سایرعوامل خطرساز مفید و موثر باشد، بعضی ازفواید تحرک جسمانی ذکرمی شود:

- احتمال ترک موفقیت آمیزسیگار درکسانی که فعالیت بدنی منظم دارند بیشتر است.

- با فعالیت مناسب ،چربی های مضرخون که از مهمترین عوامل تنگی عروق قلب هستند کاهش می یابند

- تحرک کافی می تواند چربی های مفیدخون را که اثر محافظت کننده برقلب دارند را افزایش دهد

- فعالیت مناسب مستمر،فشارخون بالا را کاهش می دهد

- عدم تحرک خطر بروز بیماری فشارخون بالا را30 تا50 درصد افزایش می دهد

- احتمال دیابت در افرادی که وزن مناسب دارندکمتر است.فعالیت می تواند نیاز به انسولین در افراد دیابتی  را کاهش دهد

- فعالیت مناسب می تواند به کنترل وزن وتناسب اندام کمک نماید .عدم تحرک کافی خطر ابتلا به چاقی را2برابر افزایش می دهد.

- تحرک جسمانی مناسب در فرد مقاومت بیشتری در برابر استرس و اضطراب ایجاد می کند ، افسردگی را کاهش می دهد و اعتماد به نفس را زیاد می کند تا اینجا اهمیت وجود فعالیت فیزیکی مناسب ذکر شد و در ادامه بحث چرا ورزش کنیم؟

اکسیژن مهمترین ماده مورد نیاز بدن است ،فرد می تواند روزها بدون مصرف آب و غذا به سرببرد اما بدون وجوداکسیژن حتی پنج دقیقه هم زنده نخواهد ماند.میزان اکسیژن مصرفی فرد با میزان فعالیت جسمانی ای که انجام می دهد رابطه مستقیم دارد.

ورزش یکی از مهمترین ابزارهایی است که بین فرد و بیماریهای ویرانگر دیوار مقاومی می سازد.

 

 

 

 

فلسفه ورزش:

ورزش امری شخصی است،ورزشی که مناسب یک فرد است ممکن است بنا به دلایل متعددی برای فرددیگری نامناسب باشد.قبل ازشروع ورزش بصورت منظم و روزانه به عنوان مثال: باید به دقت بررسی کنید و ببینید که اکنون در کدام مرحله سلامت جسمانی خود پی بردید می توانید درباره مسیری که شما را به این هدف می رساند و مراحل طی این مسیر برنامه ریزی کنید.باید در مورد ساعات ،نوع و میزان ورزش خود تصمیم بگیرید.هر بخش از برنامه باید برای شما جذاب باشد و شما را به هدف خود نزدیک تر سازد. نباید  احساس کنید که هر روز مجبور به انجام فعالیتهای ورزشی یکنواختی هستید.ورزش شما می تواند رفتن به ساحل دریا برای گذراندن تعطیلات ،شنا،پیاده روی و...می باشد.یکی ارمهمترین عوامل تداوم فعالیت ورزشی،جذابیت نوع ورزش انتخابی است.ازانجام برنامه ورزشی موقتی ،به منظور تناسب اندام خودداری کنید.اهمیت ورزش بانحوه پاسخگویی مکانیسم های بدن شما نسبت به حالتی که در حین انجام فعالیت ورزشی ایجاد می شود نسبت مستقیم دارد.

.

انواع ورزش :

سه نوع ورزش اساسی وجود دارد:

1.ورزش های گرم کننده بدن (نرمش)

2.ورزش های نرم کننده عضلات (شرطی)

3.ورزش های مر بوط به گردش و جریان خون (گردشی)

ورزش های گرم کننده بدن (نرمش)

این ورزش ها موجب کشیده و نرم شدن عضلات می گردند و فعالیت قلب و ریه را افزایش می دهند،در نتیجه بدن را برای اعمال نیرو و فشار بیشتر اماده می کنند و احتمال فشار غیر ضروری،در رفتگی یا پیچ خوردگی را کاهش می دهند.

 

 

نمونه ورزش های گرم کننده بدن (نرمش) عبارتند از:

•.خم و راست شدن و کشش

•.به چپ و راست خم شدن

.•خم کردن زانو

.•بالا بردن زانو

ورزش های نرم کننده عضلات (شرطی)

ورزشهایی هستند که برای تقویت عضلات اصلی،نظیر عضله پشت،پاها،بازوان،شکم و غیره به کار می رود.

نمونه ورزش های شرطی عبارتند از:

•.بالابردن زانو ها با فشار.

•.دراز و نشست.

•.گرفتن سر انگشتان پا با دست.

•دوچرخه سواری

•.گردش در بیرون شهر.

.•اسکیت.

ورزشهای مربوط به گردش جریان خون(گردشی)

این نوع ورزش درمقایسه با ورزش های شرطی موجب انقباض عضلات بزرگ به مدتی طولانی تر می شوند و با این امرسیستم تنفسی و گردش خون را تحریک و تقویت می کنند.

 

 

 

 

نمونه ورزش های گردشی عبارتند از:

•تندراه رفتن

•دوچرخه سواری

•طناب بازی

•تنیس

•شنا

اسکی

زمان انجام فعالیت:هوای معتدل بهترین شرایط برای انجام ورزش است و از ورزش درهوای خیلی گرم وسرد باید پرهیز کرد.ورزش باید با خوردن غذا فاصله  داشته باشد.و باید صرف غذاحداقل تا20 دقیقه پس از ورزش به تعویق بیفتد وازطرفی انجام ورزش حداقل 2ساعت پس ازغذا به تعویق بیفتد. 

 

تهیه و تنظیم: زهرا زارعی- کارشناس بیماریهای غیر واگیر

 

 

 

 

 

 

 


دریافت فایل پیوست نامه
کلمات کلیدی:
پیشگیری     بیماری.های     قلبی.عروقی    

تعداد بازدید:   ۸۲۱
     
 

موارد مرتبط


ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >