مهندس مجید یزدانی افزود: انتخاب یک کوله پشتی مناسب که موجب شود بار حمل شده توسط دانش آموز بصورت متقارن نگهداری شود، می تواند در کاهش این عوارض موثر باشد و در عین حال کوله پشتی نامناسب که شرایط ارگونومیکی( تطبیق شرایط کار و محیط کار با انسان) لازم را ندارد، در ایجاد اختلالات اسکلتی- عضلانی (MsDs) می تواند نقش به سزایی ایفا کند.
وی عنوان کرد: تا حد ممکن، حداقل بار در کوله پشتی مدرسه حمل شود زیرا وقتی کوله پشتی سنگین باشد، کودک بیش از حد پشت را قوس دار می کند و یا سر و تنه را به جلو خم می کند تا بتواند وزن آن را تحمل کند، که همین امر باعث بروز عوارضی مانند: انحناء غیر طبیعی ستون فقرات، ابتلا به دردهای جسمی و ناهنجاری های قامتی می شود.
این کارشناس خاطر نشان کرد: اندازه کوله پشتی باید مناسب با سن و جثه دانش آموز باشد، به عنوان مثال: باید پهنای کوله با عرض تنه کودک همخوان باشد؛ همچنین کوله باید حتما پدهایی در ناحیه شانه، پشت و سینه داشته باشد، زیرا شانه ها محل عبور عروق خون و رشته های عصبی مهم می باشند.
وی ادامه داد: پهنای نوار کوله پشتی که روی شانه قرار می گیرد باید متعادل و 5cm باشد؛ همچنین بهتر است کوله پشتی داری یک لایه زیرین پشتی در داخل داشته باشد تا شانه ها و کمر را از فشار زیاد محافظت کند.
مهندس یزدانی در توصیه به خانواده ها در مورد آموزش صحیح به دانش آموزان هم گفت: به دانش آموز بیاموزید هنگام بلند کردن کوله پشتی به جای کمر، زانوها خم شوند؛ همچنین به آنان یاد دهید که کوله پشتی را تا حد ممکن به خود بچسباند و از معلق نگه داشتن آن خود داری کند.
وی گفت: در این مورد کارگاهی با عنوان ارگونومی و روشهای ارزیابی بار جهت کارشناسان و کاردان های بهداشت محیط و حرفه ای شهرستان گناوه برگزار گردید و از آنان خواسته شد کلاس های آموزشی متعددی هم برای دانش آموزان در مدارس هنگام بازگشایی و جهت صنوف مختلف تولیدی و خدماتی برگزار کنند و آموزشهای لازم نیز انجام شود.آآآآآآآآآآ